מדריך לקניית ערכת קפה: המלצות, מדריך וטיפים חשובים

לא משנה איפה אתם, בעצירת התעננות ליד נחל, לאחר כיבוש פסגה, טיול בנגב או בטרק ארוך בנפאל, תמיד תמצאו אצלנו הישראלים ערכת קפה מדוגמת ומוכנה להפסקת קפה.

חוץ מההתרעננות, הכנת הקפה הפכה לממש לטקס בפני עצמה, כשלכל אחד יש את השיטות והעדפות שלו; סוג הקפה, כמה סוכר/הל (אם בכלל) להוסיף, סוג הכוסות, מספר הרתחות ועוד…

לא סתם קוראים לערכת קפה >פק"ל קפה (פק"ל – פקודות קבע לחייל, חלק מהציוד הקבוע לחיילים בקרב), הוא תמיד נמצא בתיק של לפחות אחד בקבוצה של מטיילים!

ערכת קפה בסיסית מורכבת מפינג'אן, גזייה, בלון גז, גפרורים/מצית, קפה, מים, כפית וכוסות. כמובן שאפשר להוסיף סוכר, הל, תיק (בתוכו נשמר הציוד), עלי תה, מיכלים לאחסון או כל דבר אחר שאתם רוצים.

להלן המרכיבים של ערכת קפה ברמה:

בסוף הפוסט הוספתי לינקים לאתרים בהם תוכלו לקנות ערכת קפה מוכנה, אך הרבה מטיילים מעדיפים לבנות את ערכת הקפה לבד לפי הצורך, אז בסוף כל חלק הוספתי לינקים לקנייה של ההמלצה האישית שלי לערכת הקפה שלכם:

פינג'אן – המפתח לערכת קפה טובה!

הפינג'אן, הקנקן שבתוכו מכינים את הקפה, מכונה כך באופן שגוי, המילה הנכונה היא ג'זווה (הפינג'אן עצמו הוא בעצם הכוס שממנה שותים את הקפה), אבל זאת המילה שהשתרשה בעברית. באופן מסורתי הוא היה עשוי מנחושת, אך כיום ניתן למצוא פינג'אנים עשויים ממתכות שונות, כמו אלומיניום.

הפינג'אנים באים בצורות וגדלים שונים, חלקם דומים לקנקן, וחלקם מזכירים יותר סיר קטן.

אני ממליץ לקנות פינגאן כזה, הנה לינק לקנייה אך הכי פשוט לקנות אותו בסופר או בכפר המקומי.

גזייה לערכת קפה

אחד הרכיבים שחשוב לשים לב אליו בערכת קפה הוא הגזייה. הגזייה היא בעצם הכירה שעליה שמים את הפינג'אן ובעזרתה הוא מתחמם.

ישנן כמה סוגי גזיות. כאלו שפועלות על בלוני גז וכאלו שפועלות על דלק. אני ממליץ לערכת קפה לקנות גזייה על גז משום הפשטות וזמינות הבלונים בישראל ובעולם.

גזייה קלאסית –  מורכבת על בלון הגז, חזקה ויציבה. ישנן גזיות קטנות וקומפקטיות יותר למטיילים שרוצים לסחוב כמה שפחות משקל ולחסוך מקום, רק צריך לשמור עליהן טוב יותר.

אופציה זולה לגזייה טובה – עלות: 40 ש״ח.

גזייה רגילה

גזייה מעולה של חברת MSR, תחזיק לזמן ארוך לכן שווה להשקיע. עלות: 210 ש״ח. לינק לקנייה.

גזייה אלפינית – גזייה שלא יושבת על הבלון, אלא מחוברת אליו בצינור שמוליך את הגז. היתרון שלה הוא יציבות גדולה יותר, היא יושבת על הקרקע וחשופה פחות לרוחות ובלון הגז לא נמצא בסיכון להתחממות יתר כתוצאה מקרבה לכיריים. מתאימה לקרקע פחות יציבה.

גזייה אלפינית לקנייה בזול:

מערכת בישול – זו הגזייה אני משתמש בערכת הקפה שלי ולכל צורך אחר. זו גזייה שמתברגת לסיר עם מערכת של מתכת מסולסלת להעברת החום מהלהבה לסיר בצורה הכי יעילה.

המערכת הזו חוסכת גז כי היא מרתיחה מים בפחות משתי דקות. הערכה הזו לא זולה, אך לא צורכת פינג׳אן או סיר בישול והיא תחזיק לכם לעד. אני ממש אוהב את הג׳ט בויל שלי (Jet Boil) והוא מחזיר לי כבר 7 שנים!

הערכה הזו עולה כ 500-600 ש״ח. לינק לקנייה.

בלון גז

ישנם שני סוגי בלוני גז עיקריים: ניקוב והברגה.

בלון ניקוב – ברגע שהוא מתחבר לגזייה אין אפשרות לנתקו עד לגמר הגז. הם קומפקטיים וקלים, אך לא תמיד יתאימו לטיולים ארוכים כי אולי לא יהיו הכי נוחים לנשיאה בתרמיל. רוב הגזיות החדשות משתמשות רק בבלון הברגה.

בלון הברגה – ניתן להפריד אותו מהגזייה בין שימוש לשימוש והוא עדיין יחסית קומפקטי. יותר קל לארוז אותו בתרמיל.

אופן השימוש בגזייה

ההדלקה היא מאוד פשוטה. מחברים את הגזייה אל בלון הגז בהתאם לסוג הבלון והגזייה שברשותכם. פותחים את הברז ומדליקים את הלהבה במקום המתאים על הגזייה על ידי גפרור או מצית. בחלק מהגזיות יש מנגנון הצתה אוטומטי, אך תמיד עדיף שיהיה עליכם אמצעי להצתה ליתר ביטחון.

כמה כללי בטיחות:

  • אל תנקבו/תציתו/תשחיתו את בלון הגז.
  • תציתו את האש לפני שאתם פותחים את ברז הגז במקרה של שימוש במצית או גפרור
  • אל תשתמשו בערכה במקומות סגורים (כמו אוהל/רכב) ובמקומות שהדלקת האש אסורה, זאת משום הסכנה להרעלת פחמן חד-חמצני.
  • אחרי הפעולה של הגזייה תנו לה להתקרר לפני שנוגעים בה שוב.

כלי לאחסון הקפה, סוכר והתה

הכי נוח לקנות כלי כמו בתמונה הבאה לאחסון של כל המוצרים המתכלים שאתם צריכים כדי להכין קפה. קופסאות מתברגות לדעתי עושות את העבודה הכי טוב. קופסאות פלסטיק קטנות לאוכל של תינוקות גם יכולות להתאים.

עלות: 15 ש״ח
לינק לקנייה

בניית ערכת קפה

ניתן לבנות בקלות ערכת קפה פשוטה שתתאים לצרכים שלכם, בין אם אתם צריכים אותה לטרק ארוך בין כמה ימים, טיולי יום, רחצה במעיין או פשוט עצירה בתצפית.

כדי לבנות ערכת קפה עליכם להשיג קודם כל את האביזרים הנ"ל.

ניתן להשיג את כל המוצרים האלה בחנויות למטיילים כמו: למטייל, ריקושט, סברס. בחנויות אלה תוכלו להשיג גם כפיות, כוסות וקייסים לערכות הקפה.

היתרון בלבנות את ערכת הקפה לבד הוא שאתם יכולים להתאים את האביזרים למה שאתם צריכים.

בטרק ארוך, מאוד כדאי שתקנו אביזרים שיכולים להתקפל כדי שיהיה אפשר לארוז אותם בתרמיל בצורה הכי נוחה ושיתפסו כמה שפחות מקום.

בתנאי שטח קשים (רוחות עזות, קרקע לא יציבה, טמפרטורות לא יציבות) תוודאו שהגזייה ובלון הגז מותאמים לזה.

כשהרבה אנשים ישתמשו בערכה ותהיו במקומות נוחים (כמו פארק) תקפידו לקחת פינג'אן גדול יותר ובהתאם גם גזייה מתאימה, וכמובן לא לשכוח מספיק כוסות!

כמו כן, כדי לשמור על כל הציוד, במיוחד כשהדרכים משובשות והרכב קופץ, מאוד כדאי לאחסן אותו בקייס חזק ועמיד, או לפחות תשמרו על החלקים במקום בטוח.

שימו לב שמבנה החיבור של בלון הגז לגזייה (הברגה או ניקוב) מותאם לגזייה שלכם.

ערכת קפה מוכנה לקנייה

יש כיום הרבה מאוד ערכות קפה מוכנות שמתאימות לשלל מצבים: נוחות וקומפקטיות לטיולים ארוכים, חזקות, יציבות וגדולות שמתאימות לשימוש של הרבה אנשים ביחד או בעלות יכולת הישרדות בתנאי שטח קשים.

ברשתות הגדולות למטיילים ישנן ערכות קפה מוכנות רבות, תוכלו להתרשם מכמה בלינקים הבאים:

  • למטייל
  • ריקושט
  • סברס
  • פינג'אן (אתר נפלא עם ציוד איכותי שנוסה ע"י מילואימניקים ומטיילים מנוסים שכרגע עושה רק משלוחים)
  • מצוק (חנות יחסית זולה עם מידע והסברים מצוינים)

ערכות הקפה האלו כוללות פינג'אן, גזייה, כוסות ולרוב יכללו גם בלון גז, כפית, מיכלים לאחסון וקייס. בחיפוש פשוט באתרים ובחנויות תמצאו את כל מה שאתם צריכים. לרוב הערכות המוכנות הן מאוד בסיסיות ואין בהן מוצרים שיחזיקו לתקופה ממושכת עם שימוש רב.

ערכת קפה לקפה איכותי בדרכים

משום התפתחות תרבות הקפה בשנים האחרונות גם עולם המטיילים דורש קפה יותר איכותי מאשר קפה טורקי עם הל מורתח שלוש פעמים. בערכות הקפה הבאות תוכלו למצוא דרכים יצירתיות להכנת קפה ברמה גם בסוף העולם:

ברייפ – BRIPE – ערכה להכנת קפה אספרסו איכותי בלי גזייה (רק מצית).
עלות: 450 ש״ח.
לינק לקנייה מאמאזון

אירופרס – AeroPress – מתקן להכנס קפה אספרסו בכל מקום. הערה מאוד קלה, נוחה אך דורשת פילטרים מנייר. יש לאירופרס ביקורות בשמיים.
עלות: 130 ש״ח
לינק לקנייה מאמאזון

ננופרסו – Nanopresso: זו ערכה להכנת קפה אספרסו בדרכים. צריך למלא אותו במים חמים, קפה ולצאת לדרך. זהו פטנט מאוד פופלרי עם מטיילי יום ברחבי ארצות הברית.
עלות: בין 250 ל 400 ש״ח
לינק לקנייה

ההפסקות שאנחנו לוקחים לעצמנו, בין אם באמצע טרק או בחיים בכללי, הן באמת חשובות. חשוב לקחת אתנחתא מהלחץ והמאמץ ולהתרכז ברגע שקורה עכשיו, במקור מים או בעמק שמתחתנו ובאנשים שאיתם אנו נמצאים וחולקים את הרגע.

הפסקות שאנחנו לוקחים לעצמנו, בין אם באמצע טרק או בחיים בכללי, הן באמת חשובות. חשוב לקחת אתנחתא מהלחץ והמאמץ ולהתרכז ברגע שקורה עכשיו, במקור מים או בעמק שמתחתנו ובאנשים שאיתם אנו נמצאים וחולקים את הרגע.

תנו לעצמכם את הרגעים האלה עם קפה טוב ואיכותי, מוכן בצורה שאתם רוצים, באופן בטוח ועם הציוד שהכי מתאים.

….ואל תשכחו את הכפית!

אתם מוזמנים לקרוא פוסטים אחרים מהבלוג שלי ״איפה גיל?״ על טיולים ליפן, פרוייקט שימור על כרישי הלוויתן שעשיתי בטנזניה ועוד הרבה פוסטים אחרים בנושא טיולים.

תודה שקראתם את הפוסט שלי. אני שמח שיכולתי לעזור ולתת לכם קצת השראה לחיים וטיול הבא שלכם!
אם יש לכם שאלות או אתם רוצים לומר משהו, אני אשמח אם תשאירו תגובה (ממש פה למטה)!

רוצים לשמור על קשר ולקבל עדכונים, אתם מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם או בפייסבוק רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי!
הירשמו פה לרשימת התפוצה שלי כדי לקבל טיפים על יעדים חדשים, מאחורי הקלעים ומדריכים שימושיים!

תודה על התמיכה בבלוג ״איפה גיל?״ - טיול מדהים!

כתיבת תגובה