רישיון נהיגה בינלאומי – איפה להנפיק ולאיזה מדינות?

רישיון נהיגה בינלאומי הוא בעצם מסמך שמאשר ומסדיר את הזכות שלכם לנהוג ברכב במדינה אחרת מהמדינה שלכם, בהתאם לדרגת רישיון הנהיגה שברשותכם.

הוא תקף במרבית מדינות העולם, שחתמו על אמנות המסדירות את חוקי הנהיגה והרישיונות בעולם, ובכולן רישיון הנהיגה הבינלאומי תקף.

רישיון הנהיגה בישראל דומה מאוד לרוב רישיונות הנהיגה בעולם, אך לא לכולם, וגם לא עונה על כל הדרישות של חלק מהמדינות. לכן רישיון הנהיגה הבינלאומי בא לענות על כל הדרישות האלה. כמו כן, רישיון הנהיגה הבינלאומי משמש מאין מסמך תרגום לרישיון הישראלי, ויש בו פרטים המתורגמים לעוד שפות חוץ מאנגלית.

איך להנפיק רישיון נהיגה בינלאומי?

ישנם 2 גופים המורשים להנפיק רישיונות נהיגה בינלאומיים מטעם משרד התחבורה: אפי פרימיום ואיסתא. כמו כן, ישנם שני ארגונים בינלאומיים שאחראיים על רישיונות הנהיגה הבינלאומיים ונציגתם בארץ היא ממסי, ניתן להוציא רישיון בינלאומי גם בסניפים שלה.

כדי להנפיק רישיון נהיגה בין לאומי צריך לגשת (באופן אישי או ע"י שליח מטעמכם) לאחד מסניפי ההנפקה, להציג את רישיון הנהיגה הישראלי (הקבוע או הזמני) ולשלם אגרה של 16 ש"ח (13 באילת).

תמונתכם צריכה להיות זמינה במאגר התמונות של משרד התחבורה. התהליך עצמו מאוד קצר, לוקח דקות ספורות, שבסופו תקבלו את הרישיון במקום. הרישיון תקף לשנה מיום הוצאתו.

כששליח מטעמכם ניגש להוציא את הרישיון עבורכם, הוא צריך להצטייד בתעודה מזהה שלכם בתוספת ייפוי כח חתום על ידכם.

רישיון נהיגה בינלאומי

אם אתם בחו"ל, השליח בארץ צריך להצטייד בצילום של התעודה המזהה שלכם, ייפוי כוח חתום על ידכם והצהרה שאתם בחו"ל ואין אפשרות להציג את המסמכים המקוריים.

*אם רישיון הנהיגה שברשותכם הוא זמני, יש לגשת 14 יום אחרי תשלום האגרה, יחד עם תעודה מזהה נוספת בתוקף (תעודת זהות או דרכון).

לא ניתן להוציא רישיון נהיגה בינלאומי בתור נהג/ת חדש/ה שנמצא/ת בתקופת ליווי.

בלינקים הבאים תוכלו למצוא את נק' ההנפקה (חלק מהנקודות חופפות):

באתר של משרד התחבורה
ממסי
איסתא

לאיזה מדינות צריך רישיון בינלאומי?

משרד התחבורה יצר רשימה של מדינות המכירות ברישיון הנהיגה הישראלי, אך לאחרונה הוא הסיר אותה.

המדינות ברשימה היו: אוסטרליה, איטליה, אל-סלבדור, ארצות הברית, בלגיה, בריטניה, גרמניה, הולנד, הונגריה, יוון, נורבגיה, סינגפור, ספרד, פורטוגל, פינלנד, צ'כיה, צרפת, קוסטה ריקה, קפריסין, שבדיה, שוויץ ותורכיה.

*כרגע אין התייחסות מהמשרד לנושא הזה.

באופן כללי, המעמד של רישיון הנהיגה הבינלאומי לא ברור בעולם. מטיילים רבים טיילו במדינות שלא מכירות ברישיון הנהיגה הישראלי, אך עדיין לא נתקלו בבעיות, וקרו גם מקרים הפוכים, ישראלים שנתקלו בבעיות במדינות שמכירות ברישיון ישראלי עקב זה שאין להם רישיון נהיגה בין לאומי.

הבעיות נובעות בדרך כלל כשמשכירים את הרכב מדלפק ההשכרה, אפילו במדינות שכן מכירות ברישיון הישראלי, חלק מחברות ההשכרה מחמירות בדרישות ורוצות שיציגו להן גם רישיון נהיגה בינלאומי. אי אפשר באמת לדעת במה זה תלוי, זה משתנה מאוד מחברה לחברה, ממדינה למדינה ולפעמים גם מפקיד לפקיד.

משכירים רכב בחו״ל? קראו את המדריך שלי על השכרת רכב בחו״ל בזול!

רישיון נהיגה בין לאומי לקרוואן

עוד בעיה יכולה להיות אם המשטרה במדינה שאתם מטיילים בה תעצור אתכם. לעתים השוטרים לא לגמרי מכירים את החוקים בעצמם והרישיון הישראלי לא נראה להם מתאים, למרות שהמדינה שלהם כן מכירה בו. לא שמעתי על מקרים של עיכוב ומעצר עקב זה, אך יכול להיווצר מצב לא נעים בו יחזיקו אתכם עד בירור העניין.

לפי דעתי, אם אתם רוצים לטוס ולנסוע באמת בראש שקט, כדאי להוציא רישיון נהיגה בין לאומי. זה רק עולה 16 ש״ח!

במידה ואתם מזמינים את הרכב השכור מראש, הדבר הכי טוב הוא ליצור קשר עם חברת להשכרת הרכב ולברר את הנושא מראש.

כאמור רב מדינות העולם מכירות ברישיון הנהיגה הבינלאומי, אמנם תמיד כדאי לבדוק ליתר ביטחון שהמדינה שאתם טסים אליה מכירה בו.

2 דוגמאות בולטות הן סין ויפן. ביפן הדרישות לרישיון נהיגה בינלאומי טיפה שונות, הוא לא מודפס תוך דקות אלא מונפק באופן ידני, ותצטרכו להציג מסמכים שמאשרים את כניסתכם למדינה (כמו ויזה או כרטיס טיסה). בסין הרישיון כלל לא מוכר, ותצטרכו להוציא רישיון מיוחד לסין.

מוזמנים להכנס לאתר פאפם פאפם עם הרבה מידע על הרבה מדינות (המתעדכן ע"י מטיילים ישראלים) לגבי מה שקורה בהן בפועל.

שימו לב גם שרישיון הנהיגה הבינלאומי הוא לא רישיון בפני עצמו, אלא נספח לרישיון הישראלי, לכן תצטרכו להביא את שניהם ביחד!

שאלות ותשובות נפוצות על רישיון נהיגה בינלאומי

רוד טריפ בארה״ב

במידה ויש לכם שאלות נוספות על רישיון נהיגה בין לאומי אתם להגיב בסוף הפוסט ואשמח לענות על שאלות.

אני מזמין אתכם לקרוא את הפוסט שלי על השכרת רכב בחו״ל ויעדים שונים שאני אוהב לטייל בהם כמו יפן, טנזניה ומרכז אמריקה.

תודה שקראתם את הפוסט שלי. אני שמח שיכולתי לעזור ולתת לכם קצת השראה לחיים וטיול הבא שלכם!
אם יש לכם שאלות או אתם רוצים לומר משהו, אני אשמח אם תשאירו תגובה (ממש פה למטה)!

רוצים לשמור על קשר ולקבל עדכונים, אתם מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם או בפייסבוק רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי!
הירשמו פה לרשימת התפוצה שלי כדי לקבל טיפים על יעדים חדשים, מאחורי הקלעים ומדריכים שימושיים!

תודה על התמיכה בבלוג ״איפה גיל?״ - טיול מדהים!

כתיבת תגובה