רכבות ביפן: מדריך מפורט על תחבורה ציבורית וטיפים חשובים לטיול ביפן

המדריך הזה כולל מידע מאוד מפורט על רכבות ביפן ותחבורה ציבורית ביפן. זהו נושא מעט מסובך ולכן כללתי המון מידע על הרכבות והתחבורה הציבורית ברחבי יפן.

בסוף הפוסט תוכלו למצוא טיפים חשובים על מלונות ביפן, איך להסתדר עם השפה והתרבות היפנית, אוסנן וסנטו (המרחצאות הפומביות) ואירועים לאורך השנה ביפן.

אם אתם מחפשים יעד לטיול מיוחד, לא תמצאו יעד מיוחד יותר מטיול ביפן. יפן היא יעד מושלם לטיול במדינה מתקדמת עם תרבות שונה לחלוטין. בתי קפה עם חתולים, גלידת תה ירוק, מופעי גיישה מסורתיים והרכבות הכי מהירות בעולם. אלו רק חלק מהדברים הנפלאים שחוויתי ביפן.

רכבות המהירות של יפן – Bullet Trains

אני ביקרתי ביפן פעמיים כתייר וגרתי בצפון טוקיו כשלושה חודשים. זוהי מדינה מדהימה ואם אתם הגעתם לפוסט הזה כנראה שהתחלתם לתכנן את הטיול. אני מקנא! עבדתי על הפוסט הזה לא מעט כדי לכלול כמה שיותר מידע שצברתי לאורך השנים שיעזור לכם להסתובב רחבי יפן בצורה חלקה ונוחה.

1) רכבות ביפן ללא הגבלה – שובר Japan Rail Pass

השלב הבא אחרי הזמנת כרטיסי הטיסה הוא להזמין את מנוי רכבות ביפן בשם Japan Rail Pass. המנוי הזה מאפשר נסיעה ללא הגבלה ברכבות בין עירוניות ביפן כולל הרכבות המהירות (Bullet Trains) המגיעות למהירות של מעל 320 קמ״ש!

השובר מאפשר לנסוע בלי הגבלה ולהספיק לראות בשבועיים את טוקיו, קיוטו, הירושימה, מייג׳ימה, טאקיאמה, ניקו ועוד הרבה יעדים מעולים. לכן, אני ממליץ בחום (!!!) לרכוש את השובר ולהשתמש בו כדי לראות את יפן.

חלק מהישראלים בוחרים להשכיר רכב ביפן, זו אחלה אופציה (פחות ירוקה לדעתי) במידה ויש לכם זמן להסתובב אך אם יש לכם זמן מוגבל מומלץ לרכוש השובר לרכבת ביפן.

חשוב לקרוא – כמעט בכל המסלולים שאנשים עושים ביפן שווה לקנות את הפס לרכבות. יתכן ובמסלולים קצרים, מסלולים שונים או לטיול בקצב שונה שובר הרכבות לא מתאים. אני ממליץ להיכנס ללינק הבא למחשבון שעוזר לבדוק האם שווה לקנות את השובר ואם כן לכמה ימים. פשוט תכניסו את כל הנסיעות שאתם מתכננים והמחשבון יעריך את העלות.

בנוסף אפשר לבדוק את המחיר באופן מדויק באתר הזה: http://www.hyperdia.com/

כלל ברזל של גיל – אם אתם תסעו ביותר מ-3 נסיעות רכבת בין עירוניות לכל 7 ימים שווה לקנות את שובר הרכבות.

אפשר לקנות את המנוי לשבוע, שבועיים או שלושה שבועות. הכרטיסים מתחלקים למחלקה רגילה -Standard ומחלקה ראשונה – גרין פס (מחלקה רגילה הרבה יותר טובה מרכבת ישראל אז אין צורך לשדרג ולשלם יותר למחלקה ראשונה).

את הקופון חייבים להזמין מראש לפני הנסיעה ליפן (אי אפשר לקנות אותו ביפן). ישנם מספר מוגבל של דוכנים שכרגע באמצע פילוט של מכירות מנויי רכבות ביפן לתיירים. הפילוט נגמר ב 2020 ומשרד התיירות היפני עוד לא הכריז אם מכירת המנויים תימשך. בכל מקרה, מחירי השובר ביפן יותר יקרים.

אני לא ממליץ להסתמך על לקנות את המנוי לאחר ההגעה ליפן – עדיף להתכונן מראש כי זה הוא כלי משמעותי בטיול ליפן.

במידה ואתם ממש ספונטנים ולא הספקתם לקנות את השובר מראש, חברת הנפקת השוברים יכולה לשלוח בדואר מהיר את השובר ישירות למלון שלכם ביפן כך תוכלו לקבל את השובר בתוך יומיים בדואר למלון ביפן.

כללים לשימוש בשובר הרכבות ביפן – JR Pass

השובר תקף כמעט בכל הרכבות של רשת Japan Railways זוהי בעצם ״רכבת ישראל״ של יפן. אז עם השובר תוכלו להגיע כמעט לכל מקום פינה באי הונשו – האי המרכזי של יפן. את השובר אפשר להזמין דרך האינטרנט או דרך סוכני נסיעות.

לאחר ההזמנה, חברות הנפקת השוברים מדפיסות ושולחות לכם את השובר. מיום ההדפסה יש לכם עד 90 יום להמיר אותו, אחרת יפוג תוקפו.

לכן, כשאתם מזמינים את השובר חשוב מאוד להכניס את התאריך בו את תמירו את השובר עצמו (יום הפעלת השובר) ולא את תאריך הנסיעה שלכם ליפן.

לדוגמה: גיל נוסע ליפן בעוד 90 יום והוא מתכנן לטייל שבוע בטוקיו ואז שבועיים עם רכבות ביפן. לכך הוא צריך לרכוש את שובר הרכבות לשבועיים בלבד. במידה וגיל יזמין את השובר היום, יהיו לו רק 90 יום להמיר את השובר. ולכן התוקף יפוג בסוף השבוע בטוקיו.
לכן גיל צריך להזמין את השובר בעוד שבוע או לומר לחברת הזמנת השובר את התאריך בו ירצה להמיר את השובר ולא את תאריך הנחיתה ביפן.

אני ממליץ בחום על אתר www.jrailpass.com. יש להם מחירים מאוד טובים, משלוח מאוד מהיר לישראל – שני ימי עסקים – והם גם יכולים לשלוח את השובר אליכם ליפן (אם לא הזמנתם מראש).

בזמן ההזמנה של השובר דרך Japan Rail Pass חשוב מאוד להכניס תחת סעיף Arrival Date את תאריך ההמרה של השובר אם הוא שונה מתאריך הנחיתה שלכם.

במידה ואתם טסים בעוד יותר מ 90 יום אני עדיין ממליץ לרכוש את הכרטיס מראש (כדי שלא ליעלו המחירים על הנסיעה שלכם). במידה יום ההמרה הוא מעל 90 יום, הם יחכו עם שליחת השובר באופן אוטומטי עד ל 90 יום לפני התאריך שהכנסתם. אני עשיתי את כמה פעמים וזה עבר מצוין!

המשלוח לישראל עולה 34$ דולר, במידה ואתם מזמינים מעל 600$ תקבלו 50% הנחה על המשלוח.

הבלוגר איפה גיל עם שובר רכבות ביפן

יש להחליף את השובר בשדות התעופה או בתחנות המרכזיות ביפן – אפשר לראות את נקודות ההחלפה וזמני הפתיחה פה. צריך להביא את הדרכון שלכם עם השובר. מניסיון, תהליך ההחלפה לוקח הרבה זמן (חיכיתי שעה בתור) אז עדיף להגיע מוקדם לתחנת ההחלפה או ישר אחרי איסוף המזוודה בשדה התעופה.

ברגע שהחלפתם את השובר, תקבלו את המנוי (כרטיס) לרכבות ביפן עם תאריך תפוגה – תוודאו שהם נתנו לכם את התאריך הנכון – לפעמים הם עושים טעות ואי אפשר לתקן אותה מאוחר יותר.

בנוסף, אל תאבדו את הכרטיס – לא תוכלו לקבל אותו בחזרה ותצטרכו לשלם לנסיעות מחיר מלא בעלות מאוד גבוהה. תוכלו לקרוא על כל הכללים בסוף העמוד הזה.

מנוי לרכבות ביפן מתחיל ברגע ההחלפה ותקף ל 7, 14 או 21 ימים. לכן חשוב מאוד להחליף את השובר למנוי ביום או יום לפני שאתם מתכננים להתחיל את הנסיעות ברחבי יפן.

אם אתם נוסעים לשבועיים, ואתם מתכננים 3 ימים בהתחלה ו 4 בימים בסוף הטיול ללא נסיעות גדולות מספיק לקנות את השובר ל-7 ימים.

סרטון מעולה עם טיפים מעולים על השובר

המינוי כולל מגוון רחב של אמצעי תחבורה:

  • כל הרכבות של חברת JR כולל הרכבות המהירות בין עירוניות (ישנן שתי סוגי רכבות Nozomi ו Mizuho שהן רכבות ישירות בין עירוניות שהמינוי לא תקף בהן, אך יש מספיק רכבות מהירות אחרות)
  • רכבת משדה התעופה Haneda
  • אוטובוסים של חברת JR
  • המעבורת JR לאי מייג׳ימה (Miyajima)

*שימו לב שהכרטיס הזה אינו תקף לרכבת והרכבל להר קוייה (Koyasan) או הרכבת להאקובה. הנסיעה הזו עולה בסביבות 3600 ין הלוך חזור מאוסקה.

טיפים לתחבורה ציבורית ביפן

במידה ואתם מתכננים לנסוע ליעדים רחוקים ברכבת המהירה, אני ממליץ להגיע יום לפני לתחנת הרכבת כדי לשמור מקומות ישיבה (ללא עלות נוספת). זה אולי נשמע מסובך אך לכל אורך הטיול שלנו, כמעט תמיד היינו בקרבת התחנה יום לפני הנסיעה ובקלות שמרנו מקומות ישיבה. אפשר לשמור את הכרטיס דרך מכונה או בדלפק שירות הלקוחות.

אפשר להזמין את הכרטיסים עד חודש מראש בתחרות המרכזיות. במידה ויש לכם מסלול קבוע אני ממליץ להזמין כמה שיותר כרטיסים מראש. מקסימום תשנו את כרטיס ההזמנה ברגע האחרון. כל הנוסעים צריכים להיות נוכחים עם דרכון והשובר בעת ההזמנה.

אם לא הזמנתם מראש, לרוב יש מקום ברכבת. אולי תצטרכו להחליף מושבים תוך כדי הנסיעה או לעמוד בחלק מהזמן. בנוסף, רכבות ביפן תמיד בזמן וזמן העליה לרכבת מאוד קצר, אז תחכו על הרציף לפי מספור הקרונות על הרציף כמה דקות לפני שהרכבת מגיעה.

אני הדפסתי את לוח הזמנים של הרכבות בין כל היעדים של הטיול שלי בלינק הבא. אמנם לקח לי קצת זמן להבין את הלו״ז אך הוא היה מאוד שימושי בתכנון הזמנים – ממליץ להדפיס ולקחת אתכם לטיול ביפן.

בנוסף תחפשו את המילה Hyperdia בחנות האפליקציות שלכם כדי להוריד את האפליקציה שלהם לפלאפון איתה מאוד נוח למצוא את זמני רכבות ביפן.

אפשר להזמין את חלק מהכרטיסים מראש באינטרנט דרך הלינק הזה.

התמצאות וטיפים לתחבורה ציבורית ביפן

המטרו של טוקיו מאוד נוח לתחבורה ברחבי העיר והוא פועל בשיטת צבעים. בכל התחנות יש שילוט באנגלית אז מאוד קל לעקוב. אני הורדתי את האפליקציה של חברת המטרו שעזרה לי מאוד תוך כדי הנסיעה ברכבת התחתית. האפליקציה עובדת גם בלי אינטרנט למרות שיש אינטרנט בכל תחנה ביפן.

בכל תחנת רכבת ביפן ישנם לוקרים בהם תוכלו להשאיר את תיק והמזוודה שלכם למספר שעות – אני השתמשתי בלוקרים מלא פעמים. הם לא עולים הרבה והתשלום הוא לפי זמן. בדרך מהירושימה לטוקיו רציתי לעצור בתחנת הימג׳י (Himeji) כדי לבקר בארמון הימג׳י היפיפה לכמה שעות. עצרתי בתחנה, הזמנתי כרטיס לרכבת לשלוש שעות אחרי כן והשארתי את התיקים בלוקרים במקום לסחוב את התיק איתי. זה עובד מעולה.

2) מלונות ביפן

המלונות ביפן יכולים להיות מאוד יקרים אך אפשר למצוא מלונות פחות יקרים ועדיין איכותיים. ישנם שני סוגי מלונות:

  • מלונות בסגנון מערבי: מלונות רגילים כמו שאנחנו מכירים במערב עם מיטה ומקלחת רגילות
  • מלונות מסורתיים: ריוקאן (Ryokan) הם בתי אירוח יפנים מסורתיים בו תתארחו בחדר מסורתי עם מזרון קש פוטון על הרצפה, תלבשו יוקטה (פיג׳מה יפנית דומה לקימונו) ותרחצו באונסן (Onsen) שהיא מקלחת משותפת מסורתית.
  • מלונות קפסולה: כנסו למדריך המלא שלי על מלון קפסולה ביפן.

מבחינת מחירים, המלונות המערביים יחסית יקרים אך אפשר למצוא ריוקאנים מאוד יקרים עם אונסן פרטי ונוף יפיפה. מבחינת חוויה, הריוקאן הוא הדרך לחוות את יפן. הריוקאנים הם רוב המקומות בהם התארחתי תוך כדי הטיול ביפן.

ריוקאן - מלון מסורתי ביפן

בטיול של שבועיים אני ממליץ לגוון. תסמכו עלי שאחרי כמה ימים במיטת פוטון שעשויה מקש על הרצפה גם אתם תרצו מיטה מערבית.

ישנם הרבה סוגים נוספים של מלונות, אני ממליץ להתנסות במלון הקפסולות (Capsule Hotel) בו תישנו בתא קטן ליד ומעל תאים אחרים. זוהי חוויה מיוחדת ליפן ואני ממליץ לישון בה יום או יומיים. בתחילת הטיול בטוקיו אני ישנתי ב Kiba Capsule Hostel בקפסולה משותפת לזוג – זו הייתה דרך מעולה להתחיל את הטיול ביפן.

מלון הקפסולות הכי טוב שישנתי בו עד כה הוא NineHours ואתם מוזמנים לצפות בסרטון שהכנתי על לינה בו (למטה) ולקרוא את המדריך המלא למלון קפסולה שהכנתי בשבילכם.

3) תרבות ושפה

היפנים הם האנשים הכי מנומסים שפגשתי והם יעשו הכל כדי לעזור לכם! באחת מתחנות הרכבת, לא הייתי בטוח לאן ללכת ושאלתי גברת אם זה הרציף הנכון. היא סימנה לי לחכות, השאירה את התיקים שלה אצלי ויצאה למסע למצוא את התשובה. לאחר כ-10 דקות היא חזרה עם סדרן שהוביל אותנו לרציף הנכון.

היא כמעט פספסה את הרכבת בעצמה אך עדיין עשתה הכל כדי לעזור. היו לי אין ספור מקרים דומים בהם היפנים עזרו בלי קץ.

באופן כללי, היפנים לא מדברים המון אנגלית. הם לומדים אנגלית בבית ספר, הם יודעים לקרוא אך הם מאוד מתביישים לדבר וגם שהם מנסים לדבר המבטא ממש מקשה על ההבנה. אם אתם נקלעים למצב בו אף אחד לא מבין אתכם תנסו לכתוב על נייר באנגלית אולי זה יעזור.

מבחינת בטיחות, יפן כלכך בטוחה. התרבות היפנית מאוד נוקשית אז רוב האוכלסייה מאוד ישרה ולא תעבור על החוק. ראיתי אנשים משאירים את האופנים שלהם ברחובות ללא מנעול ואף אחד לא גונב אותם. הסתובבתי בלילה והרגשתי בטוחים לגמרי. ברוב השכונות ישנם דוכנים קטנים של המשטרה בשם קובאן אז אם אתם צריכים עזרה תשאלו איפה הקובאן המקומי.

4) המקלחות המשותפות

ברוב המקומות בהם תשנו ביפן יהיו מקלחות משותפות המפוצלות לגברים ונשים. ישנם מספר כללים ידועים שצריך לדעת:

  • הרחצה באונסן היא בעירום ואסור להיכנס עם בגד ים – במקלחות כל אחד לעצמו אז אין סיבה לחשוש. בכניסה למקלחת תצטרכו להתפשט ולשים את כל החפצים שלכם בתא קטן שיחכה לכם בסוף המקלחת.
  • צריך להתקלח או להשטף לפני הכניסה למים – המקלחות ממוקמות בכניסה עם שרפרפים קטנים שעליהם יושבים תוך כדי הרחצה כמו בתמונה הבאה.
  • בכל מקלחות יש סבון ושמפו (איכותיים), דוש ודלי למים. באופן מסורתי ממלאים את הדלי במים ושופכים אותו עליכם אך אפשר להשתמש בדוש כדי לשטוף (אני מעדיף את הדלי).
  • הרצה לרוב מופרדת לגברים ונשים
  • אם יש לכם קעקוע, כדי לשים פלסטר או גרביון כדי לכסות אותו, הרבה מהמקלחות הפומביות (לא כלכך במקומות מתויירים) לא מאפשרים כניסה לאנשים עם קעקוע. אם אתם לא בטוחים, תשאלו.
מקלחות באונסן
אונסן או אופורו ביפן

לרוב בכניסה לאונסן יש הסבר למערביים עם החוקים אז אל תדאגו אם שכחתם. האונסן היא דרך מעולה להירגע, קחו את הזמן ותהנו – אני ממש מתגעגע.

בחלק מהריוקאנים היו מקלחות פרטיות לזוגות שאפשר להזמין מראש אז כדי לשלוח אימייל ולהזמין מקום כי הם מתמלאים מהר.

האם קניתם כבר את שובר הרכבות ליפן?
״איפה גיל?״ ממליץ בחום על Japan Rail Pass

אישית, אני מאוד ממליץ לקנות את שובר הרכבות דרך החברה japan rail pass.
יש להם מחיר מעולה והם מאוד אמינים.
בנוסף, במידה תרכשו את השובר דרך הלינק הזה, אני אקבל עמלה קטנה העוזרת לי להמשיך ליצור תוכן איכותי על היפן והעולם.

5) אירועים ומקומות מיוחדים השווים ביקור

ישנם אין ספור אירועים, מקומות וחוויות שונות ביפן שאני ממליץ עליהם בחום. החל מפריחת הדובדבן המפורסמת, מופעי גיישה בקיוטו, סקי באלפים היפניים, ביקור בעולם הארי פוטר, תחרות סומו באוסקה, שינה במנזר בודהיסטי ועוד. תוכלו לקרוא על 10 דברים שאסור לפספס בביקור ביפן (בקרוב).

אהבתם? עקבו אחרי באינסטגרם ובעמוד הפייסבוק שלי כדי לקבל עדכונים על יעדים מיוחדים נוספים, טיפים ועצות וגם סתם כי בא לכם!

ארמון הימג׳י

תודה שקראתם את הפוסט שלי. אני שמח שיכולתי לעזור ולתת לכם קצת השראה לחיים וטיול הבא שלכם!
אם יש לכם שאלות או אתם רוצים לומר משהו, אני אשמח אם תשאירו תגובה (ממש פה למטה)!

רוצים לשמור על קשר ולקבל עדכונים, אתם מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם או בפייסבוק רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי!
הירשמו פה לרשימת התפוצה שלי כדי לקבל טיפים על יעדים חדשים, מאחורי הקלעים ומדריכים שימושיים!

תודה על התמיכה בבלוג ״איפה גיל?״ - טיול מדהים!

25 מחשבות על “רכבות ביפן: מדריך מפורט על תחבורה ציבורית וטיפים חשובים לטיול ביפן”

  1. תודה גיל , הזמנתי את ה- PASS . מה לגבי האלפים היפנים בתקופה זו ? האם יש טעם לנסוע לשם או שקר מידי

    הגב
  2. הי גיל , תודה על הפוסט המעולה . בעלי ואני טסים ליפן בעוד שבועיים ל-15 יום , וזה יעזור לנו מאוד לתכנן את הטיול .

    נכנסתי לקישור שלך לאתר של ה- JR PASS . שם הם מציעים לרכוש WIFI נייד במחיר של 48 $ . מה דעתך ?

    שאלה נוספת , מכיוון שאנחנו נוסעים בעונה שונה מזו שאתה טיילת (סוף נובמבר) , האם אתה ממליץ לשנות את המסלול בהתאם ?
    תודה
    זיוה

    הגב
    • היי זיוה – תודה על התגובה ואני בטוח שיהיה לכם טיול מעולה!
      באופן כללי יש ביפן wifi חינמי כמעט בכל מקום אז לא הייתי הולך על ה wifi נייד. אם אתם ממש רוצים אינטרנט אפשר לקנות סים בטוקיו.
      הזמנת כבר את ה JR Pass? כדאי לכם להזמין בקרוב כי אתם צריכים טופס פיזי שישלח אליכם בדואר.
      לגבי המסלול – אני חושב שהמסלול שלי מעולה. אולי הייתי מדלג על קופי השלג ואם אתם רוצים לעשות סקי או לא.
      אם אתם צריכים רעיונות נוספים אני ממליץ מאוד להכנס לקבוצה הפייסבוק יפן למטיילים ולשאול שם.
      תהנו!!!

      הגב
  3. גיל , יפן נמצאת על הכוונת שלי
    הפוסט הזה נדיב במידע פרקטי לנוסעים ליפן ויחד עם זאת יש בו נימה אישית שלי אישית מאוד חשוב (להבדיל ממדריכים יבשים )
    עכשיו הולכת לחקור ולחלןם את המסלול שלך 🙂
    תודה

    הגב
    • תודה טובה! באם החלום איי פעם יהפוך למציאות תגידי לי ואני אשמח לשוחח לתת כמה טיפים ואולי כשתחזרי תוכלי לתת לי כמה נוספים 🙂

      הגב
  4. גיל, פוסט עשיר במידע מעניין ומועיל. אני בטוחה שיסייע לכל מי שמתכנן טיול ליפן. השוני התרבותי והשפה יוצרים בעיני מחסום שמרתיע חלק מהאנשים. הפוסט שלך בהחלט הופך את יפן ליעד נגיש יותר.

    הגב
  5. אני נוסעת באוקטובר ליפן לתקופת השלכת.תודה על הטיפים למרות שהכל מאורגן ,טוב לדעת לקראת מה הולכים.

    הגב
    • בהחלט – זו תהיה חוויה מאוד מיוחדת!
      חשוב מאוד לשלב אטרקציות שילדים יאהבו כמו דיסני בטוקיו, אולפני יוניברסל באוסקה, מופע סומו וכו..

      הגב
    • המידע שנתת מאד עזר לי לעשות סדר בבלגן. בהחלט מרגישה עכשיו רגועה יותר כי המידע עכשיו יותר ברור ונגיש במיוחד בעניין הרכבות. בכל יעד שהגעת אליו השארת את המזוודות במקום הלינה או בתחנות הרכבת?

      הגב
      • כן – יש לוקרים זולים בכמעט כל פינה ביפן. הם ממש נוחים לשימוש, לתיקים קטנים או מזוודות גדולות. במקום להיסחב אני פשוט שמתי את התיק בלוקר. שיהיה לך טיול נפלא!

        הגב

כתיבת תגובה