איי טונגה – ממלכת איים באוקיינוס השקט: מדריך מקיף למטייל

תעצמו את העיניים ותדמיינו את החוף הכי מושלם בעולם עם חול לבן, מי תכלת רגועים, עצי דקל, שוניות אלמוגים, לוויתנים ואיים בודדים ברקע. אתם מדמיינים את
איי טונגה – ממלכת איים באוקיינוס השקט.

ביקרתי בהרבה איים בעולם ועד כה לא איים כלכך מיוחדים ובתוליים ואני מרגיש בר מזל שאני יושב עכשיו פה על החוף הלבן הזה ושאני יכול לספר על טונגה.

טונגה היא מדינת איים באוקיינוס השקט והיא מחולקת ל-3 קבוצות איים עיקריות:

  1. קבוצת האיים הצפונית ואואו (Vava’u) – האיים הכי ״עמוסים״ בטונגה והיעד המרכזי של התיירות במדינה. תוכלו למצוא פה מלונות יוקרתיים ו….
  2. קבוצת איי האאפאי (Hap’pai) – האיים בהם אני ביקרתי עם הרבה פחות תיירים, מספר בודד של מלונות, שקט וטבע משגע.
  3. קבוצת איי טונגטאפו (טונגה-טאפו – Tongatapu)
    1. באי המרכזי טונגטאפו פה תמצאו את עיר הבירה נוקואלופה, את שדה התעופה הבין לאומי של טונגה, אתרים ארכיאולוגים, נמל ימי למעבורות לאיים השונים וגם כמה חופים יפים.
    2. האי אוה (Eua) – שוכן מזרחית לאי המרכזי ומתאים יותר למטיילים בתקציב יותר נמוך. תוכלו למצוא פה מלונות יותר זולים. באי אוה ישנן כמה הליכות יומיות, טיפוס קירות, מקומות לצלילה, שחייה עם הלוויתנים חופים וטבע יפה אך בלי חופשים משגעים באיים הצפוניים).
ממלכת איים באוקיינוס השקט

מידע כללי על טיול לטונגה:

  • מטבע: פאנגה – Tongan Paʻanga
  • שפה: טונגאית אך אנגלית מאוד נפוצה
  • שדה התעופה הבין לאומי: Fuaʻamotu International Airport (TBU)
  • איים: בממלכת איי טונגה יש 169 איים ורק 36 מתוכם מיושבים
  • עלות הטיול: בינוני ליקר, בין 90 ל 300 דולר ליום.
  • ויזה: אין צורך להוציא ויזה לטונגה מראש – ישראלים מקבלים עד 90 יום בחינם (נכון ל 2019)
  • היסטוריה: לטונגה יש היסטוריה ארוכת שנים עם מאות סיפורים ואגדות על התפתחות התרבות המקומית, מלחמות, משפחת המלוכה, נחיתת קפטן קוק באי וכו׳. תוכלו לקרוא עוד על ההיסטוריה של טונגה בויקיפדיה. https://en.wikipedia.org/wiki/Tonga
  • אינטרנט ו WiFi: האינטרנט בטונגה מאוד איטי ולפעמים ממש לא עובד. רק המלונות מספקים אינטרנט חינם אך עם הגבלה של 300 מגה ליום או מהירות מאוד איטית. אם אתם צריכים אינטרנט, תקנו כרטיס סים בטונגה של חברת TCC ותבקשו עסקה של אינטרנט. בעלות של 20 דולר אמריקאי קניתי סים ל-30 יום עם 15 ג׳יגה.
  • חיסונים: תבדקו במרפאת מטיילים לפני הטיול. נכון ל 2019 אין מלריה בטונגה למרות שיש יתושים אז תביאו אלתוש אתכם.

מה לעשות בטונגה?

שחייה עם לוויתני גדולי הסנפיר בטיול לטונגה

טונגה היא אחת מהמקומות היחידים בעולם שאפשר לשחות ולהתקרב לוייתני גדולי הסנפיר המדהימים. בין החודשים יולי ואוקטובר מגיעים מעל 4000 לוויתנים לאזור החופים המוגנים והמים החמים של איי טונגה כדי להזדווג או להמליט.

במהלך ארבעת החודשים האלו, הלוויתניות יולדות מניקות את הצאצאים בכ-500 ליטר חלב שמן מידי יום כדי להכין אותם למסע המפרך למים הקרים של אנטרקטיקה.

בטיול לטונגה אפשר באופן חוקי ואחראי לצאת לסיורים כדי לחפש את לוויתני גדולי הסנפיר ולזכות בהזדמנות לשחות אתם.

כמה תמונות שצילמתי כששחיתי עם תינוק לוויתן מדהים:

שחייה עם לוויתן גדול הסנפיר בטונגה
גור של לוויתן גדול הסנפיר

השחייה עם הלוויתנים היא חוויה מאוד מיוחדת. אני יצאתי לשלושה סיורי יום בסוף ספטמבר וזכיתי לשחות עם לווייתנית וביתה, קבוצה של 8 לוויתנים זכרים ולצפות בלוויתנים פורצים את המים בקפיצות מדהימות. 

עלות הסיור לאדם הייתה כ 170 דולר ליום. הסיור ארך כ-6 שעות וכולל ארוחת צהריים, מים, קפה, תה וציוד שנירקול כולל חליפה.

זהו סרטון שצולם ע״י בעל המלון בו לנתי בהאאפאי:

צלילה בטונגה ושנירקול בשוניות אלמוגים מדהימות

שוניות האלמוגים והטבע הימי באיי טוגנה, במיוחד בהאאפאי, נמצאים במצב מעולה. אפשר לראות מגוון רחב של דגים, אלמוגים, כרישים וחסרי חוליות. מומלץ מאוד!

אני יצאתי ליום צלילה אחד (שתי צלילות) עם מועדון הצלילה של המלון לשי באיי האאפאי בשם מאטאפונואה (אני אכתוב יותר למטה), יש להם ציוד ברמה, סירת צלילה מעולה ומדריכים מנוסים.

זו הייתה חוויה מעולה, אם היה לי זמן הייתי יוצא לעוד צלילות! הצלילה עלתה כ- 110 דולר אמריקאי והשכרת הציוד עלתה כ- 34 דולר.

חווית השניקרול לחופי המלון שלי בהאאפאי הייתה כמעט טובה כמו הצלילה. שוניות האלמוגים לחופי המלון מאטאפונואה מאוד בריאה עם אלפי מיני חיות ריף שונות. אני קיבלתי את ציוד השניקרול דרך הריסורט – ממליץ להביא שנורקל ומשקפת משלכם כדי להבטיח שניקרול איכותי. 

לחגוג את התרבות המקומית בטיול לטונגה

גם באי המרכזי טונגהטאפו וגם בהאאפאי ואני בטוח שכל האיים האחרים תוכלו לצפות באירוע חגיגי כולל ארוחת ערב בופה של התרבות המקומית. ממליץ מאוד לא לפספס.

בנוסף, בטונגהטאפו וגם באיים הקטנים שווה לסייר ברחבי הכפרים ואפילו לקחת סיור יום (בטונגהטאפו) כדי לראות את נקודות העניין, ללמוד על ההיסטוריה, לראות את החופים, לצלם חזירים דייגים, לבקר במנהרות שאפשר לשחות בהן וללמוד על התרבות המקומית. 

אני קיבלתי המלצה על אדוארד –  Edward Taxi Tour Services. ממה שהבנתי הוא דיי יקר אך הוא מומחה בהיסטוריה של האי טונגטאפו והוא אדם מאוד נחמד. המספר שלו הוא 676-7716514+.

בנוסף אפשר להשכיר רכב בטונגה בעלות של בין 100-50 פאנגה ליום. בנוסף לעלות השכרת הרכב צריך לקנות רישיון נהיגה מקומי בעלות נוספת של 50 פאנגה. המשטרה המקומית מאוד מקפידה על מהירות הנסיעה ושוטר עצר אותנו כשנסענו 58 בכביש של 50 קמ״ש. לא קיבלנו דוח במזל.

עוד המלצות למה לעשות באיי טונגה:

  • קייט סורפינג – Kite Surfing
  • לעשות קורס צלילה
  • לצלם כוכבים – אין בטונגה זיהום אור
  • לצאת על קייאקים
  • להירגע על החוף עם קוקטייל או בירה מקומית
  • לישון על אי בודד – https://www.matafonua.com/robinson-crusoe
  • ללכת לכנסייה ביום ראשון בבוקר – עם המון שירה וריקודים
  • לשתות קאווה בבר מקומי קאווה זהו סוג של משקה שעשוי משורש מקומי שגברים יכולים לשתות בברים המקומיים (אני מניח שגם נשים תיירות יכולות לנסות). זהו משקה דמוי אלכוהול עם טעם מאוד מוזר שגורם לחוסר תחושה קלה בפה והשפעות קלות נוספות.

איך להגיע לאיי טונגה?

טיסה היא הדרך הכי מומלצת כדי לצאת לטיול בטונגה. לטונגה יש שדה תעופה בין לאומי אחד הממוקם באי המרכזי טונגטאפו וממנו אפשר לקחת טיסות מקומיות לקבוצות האיים השונות. 

ריל טונגה (Real Tonga) היא חברת התעופה המקומית. הם טסים כפעמיים ביום לכל טונגה, ממלכת איים באוקיינוס השקט.

ישנן טיסות יומיות לטונגטאפו מניו זילנד, מאיי פיג׳י ואוסטרליה.

אני ממליץ להזמין טיסה לאי טונגטאפו, לנון באי המרכזי באותו הלילה, ולהזמין את טיסת ההמשך למחרת. במידה ויש עיכוב בטיסה הבין לאומית מאוד קל לפספס את טיסת ההמשך וכך תוכל.

אפשר לנון במלון שנמצא ליד שדה התעופה או לקחת מונית לעיר הבירה של טונגה נוקואלופה וללון באחד המלונות במקום (זה מקום זול ונוח). מונית לעיר נוקואלופה עולה כ-50 פאאנגה.

איפה לישון באיי טונגה?

אני וזוגתי ביקרנו באיי האאפאי ולנו במשך 8 ימים במאטאפונואה לודג׳ (Matafonua Lodge) הממוקם בקצה הצפוני של האי פואה בהאאפאי במפרץ מדהים, עם שונית אלמוגים משגעת, חופים לבנים והרבה שקט.

ישנו בפאלה פרטית (חדר שבנוי מעלי הקוקוס על החוף) עם מיטה זוגית. השירותים ומקלחות משותפות עם החדרים האחרים. המיטה הייתה מאוד נוחה והחדר לא רחוק מהשירותים. אם אתם מזמינים חדר תבקשו להיות בחדרים 2 עד 4. הם נמצאים ממש על החוף וקרוב למקלחות. יש להם כמה חדרים גדולים יותר למשפחות. יש שם

מלון מומלץ בטונגה
הנוף מהמרפסת של המלון שלי באיי טונגה

אינטרנט באזור המסעדה אך הוא מאוד איטי ולא תמיד עובד. ארוחת בוקר בסיסית כלולה במחיר, אפשר להוסיף ביצים בתוספת תשלום. השכרת קייאקים, השכרת אופניים וציוד שנירקול כלולה במחיר החדר.

הבעלים והמנהלים של מאטאפונואה הם זוג בריטים בשם נינה ודארן שקנו את המקום לפני עשר שנים. הם גרים במקום עם שלושת ילדיהם המדהימים ומתייחסים למקום יותר כמו הבית מאשר עסק. המקום הוא יחסית בסיסי אז על תצפו למלון 5 כוכבים אך האווירה של מעולה, חמה ומשפחתית.

אין ספק שהיתרון הכי משמעותי של מאטאפונואה הוא המיקום. האווירה במאטאפונואה חלומית וזו הייתה חופשה הכי טובה בחיי עד כה.

5 דקות הליכה מאטאפונואה נמצא המלון Sandy Beach שהוא גם בבעלות נינה ודארן. המקום מנוהל בנפרד הוא עולה כמעט כפול במחיר, ובו חדרים עם שירותים ומקלחת ומסעדה יותר יוקרתית.

אין בעיה ללכת לסאנדי ביץ׳, להזמין קוקטייל או אוכל ולצפות בשקיעה משם. לפעמים בשעות הבוקר אפשר מהחוף של סאנדי ביץ׳ אפשר לראות את הלוויתנים ברקע.

בימי שלישי יש ברביקיו חגיגי בו דארן מקרין סרט על החיים של המשפחה שלהם באי, סרטונים מהלאגונה, סרטונים על השחייה עם הלוויתנים וחוויות שהיו להם מאז שהם עברו לשם.

בימי שישי, ישנה חגיגה מיוחדת בסאנדי ביץ׳ בשם ״סעודת טונגאית – Tonga Feast״. זו ארוחת מסורתית עם חזיר שלם צלוי ומבחר אוכל מקומי – לצמחונים או טבעונים אולי יהיה קשה לצפות בחזיר (אני לא הכי אהבתי את זה). לאחר הארוחה בית הספר המקומי מציג מספר ריקודי מסורתית מיוחדים. האורחים מוזמנים לתרום כסף לבית הספר הפרטי על הכי כתודה על המופע המדהים ע״י הדבקת שטרות על גופם של הרקדנים.

בילינו במאטאפונואה 9 ימים, יצאנו לשלושה סיורים לשחייה עם לוויתני גדולי הסנפיר ויום אחד לצלילות סקובה. בשאר הזמן שנירקלנו, פידלנו בקייאקים ונרגענו על החוף של איי טונגה.

כל השהות שלנו במאטאפונואה עלתה: 6170 פאנגה, שזה כ 2650 דולר אמריקאי.

המחיר כולל 8 לילות, יום צלילות, שלושה סיורים עם הלוויתנים, איסוף מהשדה המקומי, ארוחות צהריים וארוחות ערב ובירה או יין אחד ביום. המחיר לא כולל את הטיסות מהאי המרכזי להאאפאי.

מלונות מומלצים בטונגה:

מלונות מומלצים בהאאפאי:

מלונות מומלצים בואואו:

מלונות מומלצים בנואוקלופה – עיר הבירה באי המרכזי:

איך לנוע בין איי טונגה?

טיסה היא הדרך הכי נוחה ומהירה כדי לנוע בין ממלכת איי טונגה. אפשר לקחת מעבורת מהאי מהמרכזי לקבוצות האיים האחרות אך מעבורת לוקחות הרבה יותר זמן מטיסה.

אפשר לקחת מעבורת מהאי מהמרכזי לקבוצות האיים האחרות אך מעבורת לוקחות הרבה יותר זמן מטיסה. היתרון הוא המעבורות עולות כחצי מעלות הטיסה. 

משום שטונגה היא מדינה נוצרית, אין טיסות או מעבורות בימי ראשון (הכל סגור ביום ראשון- מסעדות, פעילויות וכו׳).

טיסות בין ממלכת איים באוקיינוס השקט - איי טונגה

הנה מחירי הטיסות המעבורות (המחירים משתנים לפי העונות, המחירים לכיוון אחד):

טונגטאפו להאאפאי (Ha’apai):

  • טיסה לוקחת 40 דקות ועולה כ 100 דולר אמריקאי לכל כיוון.
  • מעבורת לוקחת 5 שעות ועולה 65 דולר

טונגטאפו לואואו (Vava’u):

  • טיסה לוקחת 60 דקות ועולה 165 דולר
  • מעבורת לוקחת כ 11 שעות ועולה כ 70 דולר

טונגטאפו לאוה (Eua):

  • טיסה לוקחת 15 דקות ועולה 65 דולר
  • מעבורת לוקחת 2.5 שעות ועולה כ 23 דולר

חברת התעופה של טונגה נקראת Tonga Air ותוכלו לבדוק את המחירים המלאים פה. תוכלו לבקש מהמלון לעזור לכם בהזמנת הטיסות הפנימיות מטונגטאפו.

כמה עולה לטייל באיי טונגה?

פאנגה (Pa’anga) הוא המטבע של איי טונגה ונכון ל 2019 שקל אחד שווה 0.69 פאאנגה.

המחירים בפאאנגה הם:

  • ארוחת צהריים: 30 במלון, 9 בכפר
  • ארוחת ערב: 45, 10
  • משקה קל: 8, 3
  • בירה מקומית: 10, 8
  • מונית מהשדה לעיר טונגטאפו: 50
  • לילה במלון בסיסי בטונגטאפו לחדר זוגי עם ארוחת בוקר: 100 ל 150
  • מלון 3 כוכבים על החוף עם ארוחת בוקר: 280
  • מלון יוקרתי על החוף ללילה לזוג עם ארוחת בוקר: 540

אפשר להמיר דולר אמריקאי בבנק המקומי או להוציא כסף מהכספומט (עם עמלה של 12 פאנגה). ברוב המלונות אפשר לשלם בכרטיס אשראי אך חלקם מוסיפים עמלה של 5% לכל חיוב. מאטאפונואה לא הוסיפו עמלה לאשראי.

טיפים לאיי טונגה?

מים: אין בטונגה מעיינות מים, בארות או נחלים לכן כמעט כל המים באי נאספים ממי גשמים. אתם תראו שלכל הגגות יש מרזבים שמובילים למיכל מים. במים במלון שישנתי בו נאספים ממי גשם והם טובים לשתייה אולם שווה לבדוק בין מקום ולמקום ואולי להביא טבליות לניקוי המים.

בשר: כמו בכל מדינה פחות מפותחת ההיגיינה פחות טובה ולכן לא הייתי אוכל בשר בכפרים המקומיים. במלונות המצב יותר טוב.

אתם בשום מקום: אחרי הכל, איי טונגה נמצאים ממש באמצע האוקיינוס הפסיפי וקשה לייבא לאי את כל מוצרי הנוחות שאנחנו רגילים אליהם במקום דומה ביוון או בקריביים.

לתאם ציפיות: אני ממליץ לתאם את הציפיות לפני שאתם מגיעים לאי. האינטרנט פה לא טוב, קשה להשיג מוצרי נוחות בחנויות המקומיות וגם במלונות הכי יקרים לא תמצאו את כל מה שאתם צריכים. אחרי הכל אתם נמצאים באי באמצע האוקיינוס השקט.

ימי ראשון: משום שטונגה היא מדינה מאוד נוצרית בימי ראשון כל החנויות סגורות ואין פעילויות במלונות כמו צלילה, סיורי לוויתנים, שיעורי קייט סרפינג וכדומה. 

מתי לבקר באיי טונגה?

עונת השחייה עם לוויתני גדולי הסנפיר בטונגה היא בין יולי לאוקטובר, כשאוגוסט וספטמבר הם לרוב החודשים הכי טובים לשחות עם הלוויתנים. בעונת הלוויתנים הטמפרטורות יורדות לכ 20 מעלות ובשאר החודשים הטמפרטורה הממוצעת היא כ 26 מעלות.

מתוך 14 ימים שבילינו בטונגה 5 מהם היו גשומים, השאר היו מעולים. גם כשיורד גשם לא קר ואפשר לצאת לסיורים עם הלוויתנים, לצלול או לשנרקל.

במיוחד בעונת הלוויתנים חייבים להזמין מקום במלון לפחות שנתיים מראש. אני יודע שזה נשמע מוגזם אך כדי להשיג מקום במלון איכותי בטונגה חייבים להזמין מראש. רוצים לנסוע מוקדם יותר? אולי ישנם ביטולים ברגע האחרון במלונות שאני ממליץ עליהם ותוכלו לתפוס מקום ברגע האחרון. 

איך לבקר באי טונגה באופן אקולוגי?

בעקבות ציד רב של לובסטרים, תמנונים וחסרי החוליות באיי טונגה קשה לראות את המינים האלו באתרי הצלילה ושוניות האלמוגים. לכן גם אם אתם אוכלי בשר ודגים אנא אל תזמינו את המינים האלו בתפריט של המלונות. 

מי השתייה באי נאספים ממי גשמים והם נקיים וטעימים, לכן אין צורך לקנות מים מינרלים. אני ממליץ להביא בקבוק למילוי חוזר. רק תבדקו עם המלון לפני שאתם שותים.

חשוב לצאת לסיור השחייה עם הלוויתנים עם חברה מסודרת עם רישיון. החוק אומר שאסור לשחות עם לוויתן אחד יותר מ 90 דקות ביממה. מותר רק ל 4 אנשים ומדריך לשחות עם הלוויתנים בו זמנית. לסירות אסור להתקרב יותר מ 10 מטר והשוחים צריכים לשמור על מרחק של מינימום 5 מטר. כמובן שאסור לגעת בלוויתנים. הנה רשימת החוקים המלאים של השחייה עם הלוויתנים.

קיזוז פחמן הטיסה: טיסה בין לאומית היא דרך התחבורה הכי מזהם בעולם והשימוש בדרך המטוסים משפיע ישירות על ההתחממות הגלובלית. לכן אני ממליץ על קיזוז ההשפעות של הטיסה הבית לאומית ע״י תמיכה בפרוייקטים שונים שמייצרים חמצן ועוזרים לעולם. הנה אתר טוב בו תוכלו להכניס את מסלול הטיסה שלהם והם יעזור בעלות יחסית נמוכה לשתול עשב ים שעוזר בייצור חמצן.

שקיעה באי הפפאי באיי טונגה

היה לי תענוג לכתוב את הפוסט הזה על טונגה ולעזור לעוד ישראלים לבקר באי החלומי הזה. אני מחכה לחזור לטונגה בקרוב.

במידה ויש לכם שאלות על טונגה או צריכים עזרה בתכנון הטיול הנה צרו איתי קשר.

אוהבים איים? מוזמנים לקרוא את הפוסטים שלי על האי מאפיה בטזניה, הרבה פחות רחוק מאיי טונגה ועדיין איים מדהימים עם טבע, צלילות, תרבות מרתקת וכרישי לוויתן.

תודה שקראתם את הפוסט שלי. אני שמח שיכולתי לעזור ולתת לכם קצת השראה לחיים וטיול הבא שלכם!
אם יש לכם שאלות או אתם רוצים לומר משהו, אני אשמח אם תשאירו תגובה (ממש פה למטה)!

רוצים לשמור על קשר ולקבל עדכונים, אתם מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם או בפייסבוק רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי!
הירשמו פה לרשימת התפוצה שלי כדי לקבל טיפים על יעדים חדשים, מאחורי הקלעים ומדריכים שימושיים!

תודה על התמיכה בבלוג ״איפה גיל?״ - טיול מדהים!

כתיבת תגובה